Assalamualaikum..

Monday, October 19, 2009

pemimpin...

sebut sahaja soal pemimpin, mesti terbayang orang yg segak, berkarisma, etc... pemimpin di sekolah pula termasuklah pengawas, ketua kelas, PRS dan banyak lagi lah..
hmmm, kita sbg manusia ni slalu berebut2 mahu menjadi pemimpin, sedangkan amanah yang harus dipikul amatlah berat.. apabila seseorang itu menjadi pemimpin, diibaratkan sebelah kakinya telah pun memasuki neraka, melambangkan betapa menjadi pemimpin itu satu tugas yang berat.
jadi kita mestilah menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan supaya sebelah lagi kaki kita x melangkah terus ke dalam neraka..
pemimpin yang baik adalah apabila dia...

1 . Islam . Pemimpin itu mestilah seorang muslim yang benar-benar menghayati agamanya. Ini kerana islam tidak membenarkan adanya golongan kafir yang memerintah umat islam.

2 . Adil . Sifat ini perlu dimiliki oleh pemimpin umat islam, ekoran begitu pentingnya tampuk pemerintahan yang dipegangnya itu. Ia adalah ibarat penyaksian kepada terlaksananya hukum Allah atau tidak dimuka bumiNya ini. Sebagimana syarat penerimaaan syahadah dalam hukum jenayah memerlukan sifat adil ini, maka apatah lagi tugas besar memimpin umat islam.

3 . Ilmu. Golongan ulama dan umara perlu digabungkan untuk membentuk satu kesatuan bersepadu merencanakan arah geraknya masyarakat Islam didalam kehidupan seharian. Apatah lagi kalau sifat ini dimiliki pula oleh seorang pemimpin yang berwibawa dan berhemah tinggi.

4 . Melaksanakan hukum Allah.

5 . Bersikap sama rata dan tidak berlaku zalim.

Sepotong kata-kata jawapan yang telah dinyatakan oleh Al-imam Hasan al Basri kepada Amirul Mukminin –Umar bin Abd Aziz ketika ditanya tentang apakah kriteria sebenar seorang pemimpin umat islam dengan katanya,


" Sesungguhnya Allah telah menjadikan para imam yang adil itu adalah pembaiki kepada kerosakan, pembetul kepada penyelewengan, pemusnah kepada kezaliman dan pembela kepada yang lemah, pembantu kepada yang dizalimi. Dialah yang melaksanakan hak-hak Allah kepada hambanya, mendengar ayat-ayat Allah dan memperdengarkannya kepada rakyatnya, melihat tanda kekuasaaannya dan memperlihatkannya kepada mereka, berjalan diatas tali Allah dan mengajak manusia bersamanya, dia umpama seorang hamba kepada para rakyatnya –menjaga harta dan juga keluarga tuannya, tidak sekali-kali menghukum dengan cara jahiliah dan mengikut hawa nafsu mereka,tidak menyelusuri jalan orang-orang yang zalim, tidak bersifat dengan golongan pembesar mustakbirin dalam menindas golongan lemah mustad'afin, dialah penjaga anak yatim, pembantu kepada orang–orang miskin, mendidik anak-anak mereka dan menjaga kaum tua mereka."

sama2 lah kita berusaha utk mjadi pamimpin yg spt itu...
ingatlah, pimpinlah diri sendiri sebelum memimpin orang lain.. kalau diri sendiri masih belum terpimpin, usah berangan ingin memimpin orang lain, kelak hanya akan dipersenda dan diperlekeh...

wassalam

2 comments:

  1. salam ukhwah...
    blog yg banyak ilmu dan panduan...truskan ber' blog..
    jemput ziarah...

    ReplyDelete
  2. terima kasih....
    kami pun masih dalam proses belajar... heheh
    sila tunjuk ajar... =)

    ReplyDelete